MENCARI DAN MENDEDAH KEAIBAN ORANG PERBUATAN ORANG MUNAFIK
Memalukan seseorang
dengan mencari dan mendedahkan keaibannya di mata masyarakat merupakan
perbuatan mazmumah (keji). Sebenarnya soal mencari dan mendedahkan
keaiban orang lain ini sangat dipandang berat oleh Islam. Islam melarang
umatnya daripada mencari-cari keaiban orang lain dan mendedahkannya dengan
sesuka hati.
Allah SWT berfirman
yang bermaksud, “Sesungguhnya orang yang suka terhebahnya tuduhan-tuduhan
yang buruk di kalangan orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang
tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui
(segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).” (Surah
al-Nur, 24:19)
Atas dasar inilah,
maka dikehendaki setiap orang menyimpan rahsia atau menutup kebaiban
saudaranya. Lebih-lebih lagi jika ia hanya semata-mata prasangka atau tuduhan
buruk yang tidak berasas. Hal ini kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah dan
perselisihan, yang akibatnya amat berat ditanggung oleh orang itu sendiri dan
juga masyarakat.
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Sesiapa
yang menutup keaiban seseorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di
dunia dan akhirat kelak.” (Riwayat al-Bukhari)
Dalam menjelaskan
mengenai perkara mendedahkan keaiban ini, Ibn Hajar dalam Kitab Fath
al-Mubin membahagikan manusia kepada dua golongan:
Pertama, orang yang
tidak pernah disebut melakukan kejahatan atau kemungkaran. Sekiranya terdengar
atau diketahui bahawa mereka melakukan sesuatu kemungkaran, maka tidaklah harus
didedahkan atau diperkatakan tetang hal mereka. Jika tetap diperkatakan atau
didedahkan juga kemungkaran yang didengari itu, maka ia menjadi ghibah
(umpat) yang hukumnya haram dan amat berat dosanya.
Kedua, orang yang
sudah terkenal dengan kejahatan atau kemungkarannya secara terang-terangan,
malah tidak memperdulikan sebarang nasihat yang diberikan dan tidak malu dalam
melakukan kejahatan secara terbuka. Golongan ini harus didedahkan keaibannya.
Mendedah dan bercakap tentang kejahatan mereka dalam situasi ini tidak lagi
dianggap mengumpat, malah adakalanya wajib didedahkan kejahatannya kepada orang
ramai, agar mereka sentiasa berwaspada dengan tingkah lakunya. Jika didiamkan
tentulah ia akan bermaharajalela dan kejahatannya semakin hari akan bertambah,
sehingga membahayakan masyarakat.
Menurut sesetengah
ulamak pula, adalah sunat merahsiakan keaiban manusia dalam empat perkara
iaitu:
- Keaiban yang berkaitan dengan hak Allah s.w.t.
- Keaiban lampau yang tidak diketahui orang.
- Keaiban orang yang berkedudukan dalam masyarakat.
- Keaiban yang dilakukan untuk melindungi kepentingan anak yatim.
Setiap manusia
mempunyai kehormatan diri yang tidak boleh dinodai dengan diselidiki keaibannya,
sekalipun ia berbuat dosa selama dilakukan secara bersembunyi.
Abu al-Haitham
pegawai kepada Uqbah bin Amir r.a. (salah seorang sabahat Nabi) berkata: “Saya
pernah memberitahu Uqbah bahawa saya mempunyai jiran yang suka minum arak, dan
saya akan melaporkannya kepada pihak berkuasa agar mereka datang menangkapnya.
Lantas Uqbah berkata: Jangan! Tetapi nasihatilah mereka itu. Abu al-Haisam
menjawab: Saya sudah melarang tetapi mereka masih berbuat demikian. Justeru,
saya tetap akan melaporkannya kepada pihak berkuasa. Uqabah berkata lagi:
Jangan! Sebab saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud,
“Sesiapa yang menutupi suatu keaiban, maka ia seolah-olah menghidupkan anak
yang ditanam hidup-hidup dalam kuburnya.” (Riwayat Abu Daud dan Nasa’i)
Walau bagaimanapun,
semua orang tetap ada keaibannya yang tertentu. Sama ada kecil atau besar
keaibannya itu, tentu ia tidak suka diketahui orang. Apatah lagi jika ada orang
yang sengaja mencari-cari keaiban dan seterusnya menyebarkannya ke sana-sini,
tentulah ia akan marah. Lebih buruk lagi jika ia membawa kepada perselisihan
dan pergaduhan.
Rasulullah s.a.w.
bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya jika kamu mencari-cari keaiban orang
lain, bererti kamu telah merosakkan mereka atau setidak-tidaknya hampir
merosakkan mereka itu.” (Riwayat Abu Daud dan Ibn Hibban)
Sebenarnya hal ini
bertentangan dengan dasar Islam yang menganjurkan umat Islam supaya saling
berkasih-sayang, hormat-menghormati, bantu-membantu dan tidak benci-membenci antara
satu sama lain.
Bagi orang-orang
yang suka menyebarkan keaiban orang lain, seharusnya berfikir bahawa dirinya
juga tidak sepi dari aib dan cacat. Jika ia tidak suka keaibannya dicari dan
didedahkan, maka mengapa pula ia sanggup mencari dan mendedahkan keaiban orang
lain. Tidakkah ia bimbang suatu hari nanti orang lain pula akan mencari dan
mendedahkan keaibannya.
Rasulullah s.a.w.
menilai bahawa mencari keaiban orang lain itu termasuk dalam perbuatan orang
munafik yang menyatakan beriman dengan lidah tetapi hatinya membenci. Kelak
mereka akan dibebani dosa yang berat di hadapan Allah SWT.
Diriwayatkan
daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Wahai
orang yang telah menyatakan beriman dengan lidahnya, tetapi iman itu belum sampai
ke dalam hatinya! Janganlah kamu menyakiti orang Islam dan janganlah pula
mencari-cari keaiban mereka. Sebab sesiapa yang mencari keaiban saudaranya,
nescaya Allah akan mencari pula keaibannya. Sesiapa yang telah dicari
keaibannya oleh Allah, maka Dia akan mendedahkannya, meskipun ia berada dalam
perjalanan yang jauh.” (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah)
Kesimpulannya,
segala bentuk perbuatan dan tindakan yang kita lakukan hendaklah berlandaskan
syariat Islam. Seandainya syariat Islam tidak diperdulikan, usaha untuk
menghidupkan semangat kerjasama dalam masyarakat seperti bantu-membantu,
hormat-menghormati dan memelihara kepentingan sesama Muslim dalam semangat
kasih-sayang yang tulen tidak akan tercapai. Sebaliknya akan wujud pula sebuah
masyarakat yang penuh dengan kejahatan dan kemungkaran.