EPISTEMOLOGI ISLAM MEMBENTUK TASAWUR SESEORANG INSAN
Tasawur Islam itu lahir dan
terbentuk atas asas tertentu. Ia dihubungkan dengan teori atau asal usul ilmu
Islam yang disebut epistemologi Islam. Sebenarnya, epistemologi ini berasal
daripada dua perkataan Yunani iaitu episteme dan logos. Episteme
bermaksud knowledge atau ilmu pengetahuan. Manakala logos pula
bermaksud teori atau kajian.
Sebenarnya epistemologi membincangkan
secara mendalam tentang proses-proses yang membawa kepada penambahan ilmu
pengetahuan. Perkara ini disebut juga sebagai nazariyyah
al-ma‘rifah (teori ilmu).
Meskipun begitu, penggunaan istilah nazariyyah
al-ma‘rifah ini sebenarnya masih belum begitu luas atau diterima secara universal
lagi dalam dunia Islam. Selain digunakan oleh Mutahhari menerusi karyanya The
Theory of Knowledge an Islamic Perspective (karya asal Mas’aleh-ye
Sbinakbt), ia juga digunakan oleh beberapa penulis lain seperti Jawad Amuli
menerusi karyanya Nazariyyah al-Ma‘rifah; Ja‘far Subhani
menerusi karyanya Nazariyyah al-Ma‘rifah dan Muhammad Baqir Shadr
menerusi karyanya Falsafatuna.
Dalam membincangkan tentang epistemologi
Islam ini, lazimnya perbincangan difokuskan kepada aspek sumbernya. Terdapat
dua sumber utama epistemologi Islam iaitu naqli
(wahyu) dan ‘aqli (ijtihad). Sumber naqli ialah al-Qur’an atau al-wahy
al-matlu (wahyu yang dibacakan) dan al-Sunnah atau al-wahy ghayr
al-matlu (wahyu yang tidak dibacakan). Kedua-duanya dikenali juga sebagai al-adillah
al-qat‘iyyah (bukti yang tidak boleh dipertikaikan kebenarannya).
Manakala sumber ‘aqli pula, terutamanya yang telah disepakati ialah ijmak dan qiyas. Kedua-duanya dikenali juga sebagai al-adillah
al-ijtihadiyyah (pandangan yang didapati melalui kesungguhan berfikir).
Selain itu, perbincangan tentang
epistemologi Islam ini difokuskan kepada aspek yang menunjanginya. Terdapat empat
perkara yang menunjangi epistemologi Islam itu. Tunjang yang paling utama ialah
akidah, manakala tunjang-tunjangnya yang lain ialah ibadah, akhlak dan syari‘ah (perundangan).
Kesimpulannya, epistemologi adalah teras utama bagi sebarang pandangan
hidup. Daripada epistemologi Islam inilah tasawur Islam itu terbentuk.
Dengan itu ia menjadi lebih sepadu dan bersifat fitrah.
Di samping itu juga, dengan memiliki asas epistemologi yang kukuh ini
telah menyebabkan tasawur Islam itu jauh berbeza daripada tasawur dalam perspektif
lazim. Tasawur dalam perspektif
lazim itu berdasarkan pada materialisme dan idealisme yang didukung oleh
empirisme, rasionalisme, realisme, nominalisme, dan pragmatisme.