ALLAH MENGUJI PARA HAMBA DENGAN MUSIBAH

Pada ketika ini, penduduk di beberapa buah daerah di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia seperti Pahang, Kelantan dan Terengganu diuji oleh Allah SWT dengan musibah banjir besar sejak beberapa hari yang lalu. Ada dalam kalangan mereka yang terpaksa dipindahkan ke pusat-pusat penempatan banjir demi keselamatan. Di pusat penempatan banjir itu, sudah tentu mereka merasai kurang selesa jika hendak dibandingkan dengan keselesaan ketika berada di kediaman masing-masing sebelum ini. 


Sebenarnya inilah yang dikatakan musibah yang ditentukan oleh Allah SWT semata-mata untuk menguji para hamba-Nya.  

Dimaksudkan dengan perkataan musibah ialah bencana, kecelakaan atau mala petaka. Dalam erti kata lain sesuatu yang tidak baik dan mendatangkan penderitaan kepada seseorang.

Meskipun begitu, Allah SWT menjadikan musibah ini sebagai ujian ke atas para hamba-Nya. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Surah al-Baqarah ayat 155)

Kemudian Allah SWT jelaskan lagi tentang orang-orang yang sabar itu di dalam firman-Nya yang bermaksud, “(Iaitu) mereka yang apabila ditimpa musibah lalu berkata sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada-Nya (Allah) jualah (tempat) kami kembali.” (Surah al-Baqarah ayat 156)

Dalam ayat di atas, Allah SWT menyatakan bahawa  setiap  hamba-Nya  akan  diuji. Ujian Allah SWT itu berlaku dalam pelbagai bentuk, seperti bencana alam, kematian, kekayaan, kemiskinan, kesihatan dan kesakitan. Ini adalah untuk membuktikan siapakah yang penyabar serta tetap bertuhankan Allah SWT dalam apa jua keadaan yang ditempuhinya.

Jadi jelaslah bahawa orang-orang yang sabar itu adalah yang tetap beriktikad bahawa diri mereka hamba dan milik Allah SWT walaupun ditimpa musibah yang amat berat. Malah mereka sentiasa mengharapkan balasan pahala daripada Allah SWT dan sentiasa takuti azab-Nya.

Ibn Kathir mentafsirkan ayat tersebut (ayat 156 daripada Surah al-Baqarah) dalam tafsirnya Tafsir al-Qur’an al-‘Azim dengan menyatakan “Seseorang yang melafazkan ayat ini ketika ditimpa musibah menunjukkan seseorang itu menerima segala musibah yang menimpanya dan mengakui bahawa dirinya adalah hamba dan milik Allah SWT. Allah SWT berkuasa melakukan apa saja terhadap para hamba-Nya.”

Untuk memperkukuhkan lagi tafsirannya, Ibn Kathir membawakan beberapa hadis, antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud, “Umm Salamah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Tiada seorang pun daripada kalangan orang-orang Islam yang ditimpa musibah, lalu ia melafazkan apa yang diperintahkan oleh Allah (iaitu firman Allah SWT ayat 156 surah al-Baqarah yang bermaksud) “Sesungguhnya kami adalah hamba dan milik Allah dan kepada-Nya kami akan dikembalikan. Ya! Allah berilah pahala bagiku dalam musibahku ini dan gantikanlah untukku yang lebih baik daripadanya, melainkan Allah menggantikan baginya dengan yang lebih baik”. Umm Salamah berkata: Ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku sering bertanya kepada diriku sendiri, orang Islam manakah yang lebih baik daripada Abu Salamah? Dialah orang yang pertama hijrah kepada Rasulullah s.a.w. Pertanyaan itu sering aku mengulanginya, lalu Allah telah menggantikan untukku Rasulullah s.a.w sendiri. Umm Salamah berkata: Baginda s.a.w mengutuskan Hatib bin Balta‘ah untuk melamarku bagi dirinya sendiri. Lalu Umm Salamah berkata lagi: Aku telah mempunyai seorang anak perempuan dan aku seorang wanita yang kuat cemburu. Jawab Baginda: Tentang anak perempuannya kita doakan semoga Allah SWT cukupkan segala keperluannya dan aku mendoakan semoga Allah SWT hilangkan rasa cemburunya itu.” (al-Nawawiy, 1996. Syarh Sahih Muslim. hadis no. 918 jld. 6 hlm. 520)      

Berdasarkan kefahaman hadis di atas, balasan Allah SWT atas kesabaran Umm Salamah yang diuji dengan kematian suaminya Abu Salamah, ialah beliau dikahwini oleh Rasulullah s.a.w.

Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal r.a. yang bermaksud, “Abu Sinan berkata: Setelah aku mengebumikan anakku, aku masih berada di kubur. Tiba-tiba datang Abu Talhah al-Khaulaniy lantas memegang tanganku dan membawa aku keluar sambil berkata: Adakah engkau suka sekiranya aku menceritakan sesuatu yang mengembirakanmu? Jawab Abu Sinan: Baiklah. Lalu Abu Talhah berkata bahawa al-Dahhak bin Abd al-Rahman bin ‘Azib telah menceritakan kepadaku daripada Abu Musa katanya: Sabda Rasulullah s.a.w bahawa Allah SWT telah berfirman (yang bermaksud): Wahai Malaikat Maut, engkau telah mencabut nyawa seorang anak daripada hamba-Ku, engkau telah mengambil buah hatinya dan anak kesayangannya. Jawab Malaikat Maut: Ya! Lalu Allah SWT berfirman, apa yang ia kata (ketika kematian anaknya itu)? Jawabnya: Ia memuji Engkau dengan berkata kami ini adalah hamba dan milik Allah dan kepada-Nya kami akan dikembalikan. Maka Allah SWT berfirman: Binalah untuknya sebuah rumah di dalam syurga dan berilah namanya dengan Bait al-Hamd.” (Ibn Kathir, 1992. Tafsir al-Quran al-‘Azim, jld. 1 hlm. 204)

Hadis kedua ini pula menjelaskan sikap Abu Sinan yang tetap memuji Allah SWT walaupun anak kesayangannya meninggal dunia. Sebagai balasan dibina sebuah rumah untuknya di dalam syurga.

Jelaslah ujian Allah SWT ini untuk melihat kekuatan akidah para hamba-Nya, sama ada hanya bertuhankan-Nya dalam keadaan senang-lenang saja atau terus betuhankan-Nya dalam apa jua keadaan sekalipun.  

Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa Allah SWT menguji keimanan para hamba-Nya dengan pelbagai musibah. Musibah Allah SWT itu bukanlah sekadar kematian saja, malah ia didatangkan dalam berbagai bentuk dan keadaan.

Orang-orang yang berjaya menempuhi ujian Allah SWT dengan penuh kesabaran, akan dianugerahkan balasan pahala. Malah Allah SWT akan menggantikan sesuatu yang hilang itu dengan sesuatu perkara yang lebih baik, seperti yang dijelaskan di dalam hadis di atas.

Jadi dalam hal ini setiap umat Islam hendaklah mempunyai akidah yang betul, iaitu dengan berakidahkan bahawa semua makhluk yang wujud di atas muka bumi ini adalah hamba dan milik Allah. Sebaik sahaja mengaku bahawa kita sebagai hamba dan milik Allah SWT, kita hendaklah meredai apa jua musibah yang menimpa kita. Sebenarnya di sebalik musibah itu mempunyai hikmah yang besar, di mana kita sendiri tidak mengetahuinya.

Maka dengan ketabahan hati menghadapi kesukaran, kesulitan dan penderitaan yang menimpa kita, sebenarnya sebagai suatu latihan untuk menempuh banyak lagi penderitaan pada masa-masa akan datang.

Orang-orang yang tabah sentiasa diberikan perlindungan dan rahmat oleh Allah SWT. Jiwa yang sering melalui proses ujian ini semakin lama semakin teguh, kerana sentiasa digembeling dan disaring oleh zaman.

Secara khususnya kepada mangsa-mangsa banjir besar di Pahang, Kelantan dan Terengganu ketika ini diharapkan dapat menempuh musibah itu hendaklah banyak bersabar. Hanya dengan sabar semua kesulitan dan penderitaan dapat diatasi. Hal ini kerana sesuatu kehidupan itu tidak membeku begitu saja.

Mudah-mudahan hasil daripada kesabaran itu, Allah SWT akan berikan ganjaran pahala dan gantikan segala harta benda yang rosak itu dengan harta benda lain yang lebih baik.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM