HILANGNYA SEORANG 'AYAH'

Tanggal 18 Februari 2015, saya telah kehilangan seorang insan yang bagaikan seorang ayah iaitu Tuan Haji Abdul Aziz Tahar (selepas ni diringkaskan kepada Haji Aziz). Beliau telah bersama wajib dari perkhidmatan seorang Perangkawan. Teringat lagi kata-kata Haji Aziz (dalam keadaan berseloroh) “Jangan pisahkan antara perkataan ‘perang’ dengan ‘kawan’ tu. Nanti jadi makna lain pulak”. Kata-kata lain "muda-muda dulu handsome saya ni" dan kata-kata "mana aku taaaahu". Hah, ada lagi "RBR".

Walaupun usia perkenalan saya dengan Haji Aziz tak lama iaitu lebih kurang hampir 3 tahun, tapi hubungan tu bagaikan lebih lama dari itu. Lebih-lebih lagi kami masing-masing dikurniakan anak istimewa. Pengalaman Hj Aziz dalam mendidik anak istimewa sering dikongsikan bersama saya. Banyak perkara yang dapat saya pelajari dari nasihat Haji Aziz.

Di awal coretan ini, kenapa saya nyatakan Haji Aziz bagaikan seorang ‘ayah’? Ada beberapa sebab yang mendorong saya berkata begitu. Antaranya, beliau seorang yang suka menegur saya berdepan (face to face / f2f) jika saya ada buat salah. Walau ditegur, cara teguran beliau pula tidak bersifat ingin memalukan orang. Beliau orang yang bukan bercakap untuk cari aib orang. Biasanya saya ditegur ketika saya menemani beliau ‘perasap nyamuk’ atau ketika di bilik beliau. Hal ini membuatkan saya lebih hormati beliau.

Selain itu, kami bagaikan anak beranak apabila bersependapat dalam sesuatu hal dan kadangkala berbeza pendapat dalam sesuatu hal yang lain. Kalau gaduh pun, saya yang sering marah beliau. Namun sifat seorang ayah Haji Aziz jelas terpamer apabila beliau datang cari saya untuk berkata “Jangan lah marah saya, saya orang tua dah. Kalau lawan pun saya kalah sebab dah tua”. Dengan kata yang sebegitu, suasana kembali harmoni dengan gelak tawa.

Seperkara yang tak mungkin saya lupakan sampai bila-bila bila timbulnya isu ‘September 13’. Isu ‘September 13’ hampir memusnah hubungan guru murid (nak kata musnah terus pun ok jugak) dan hubungan sesama rakan. Kepada ‘orang’ yang dianggap ‘Hero & Heroin’ tu yang masih bebas di sana, nikmatilah kebebasan dunia yang seketika ini. Carilah sebanyak mana bukti pun bersama hasutan syaitan tu. Ngadulah setinggi Gunung Everest pun. Jika Allah tak izinkan saya rebah, saya tetap berdiri. Kita sama-sama akan mati. Cuma belum tahu siapa mendahului siapa. Di akhirat biar Allah hitungkan dan Allah adili. Manusia memang susah berlaku adil. Bila percaya sahaja pada seseorang tu, perkara yang ‘busuk’ pun tetap dikatakan ‘wangi’. Saksi-saksi kes hebat-hebat, yang memang dikenali latar belakangnya yang ‘sikit-sikit’ mengadu. Kesiannya, bila mengadu ‘penipu’ pulak. Ada juga saksi yang ‘pakaian’ tak ikut syariat pun (ketat macam pocong) turut diterima. Banyak lagilah tentang isu ‘September 13’ ni. Semua lucu-lucu sehinggakan boleh dijadikan modal untuk Maharaja Lawak Mega (MLM). Mesti ‘tertiarap kumpulan-kumpulan lain’. Bukan apa, lucu sangat manusia yang bertopeng iblis bersandiwara. Rosakkan kereta, ganggu ‘girl’ pakai cadar dan pakai macam pocong, sms di bawah bayangan syaitan, meresap ke alam cyber mantan Pak Tabligh, tak solat berjemaah tanda dosa dan salah, sumpah dan lain-lain. Nasib baik tak sampai disungai bulohkan saya (lawak). Penamat kisah ni dan lagi-lagi kalau timbul (ada lah juga timbul ada dua insan yang masih hasut orang dengan menceritakan keburukan orang), moga mereka mendapat balasan azab yang setimpal di akhirat kelak. Mereka juga akan susah sebagaimana mereka susahkan orang.

Balik ke kisah bersama Haji Aziz, punya lah respeknya saya ke Haji Aziz ni, walau pun beliau tidak sebelahi sesiapa pun, tapi kata-kata nasihat beliau boleh meredakan kemarahan yang membuak-buak dan terjerit-jerit tu. Cukup berhikmah dan berlemah-lembut. Kenapa dalam dunia ramai yang tak berani beri nasihat dan bersemuka jika betul, tetapi berani tembak sana-sini untuk cari populariti. Buat Haji Aziz, terima kasih banyak atas bantuan dan nasihat. Moga-moga jasa baik Haji Aziz Allah balas dengan balasan yang baik-baik. Ya Allah, berikanlah nikmat kesihatan dan limpahkanlah rezeki untuk insan yang bernama Haji Abdul Aziz Tahar ini. Beliau banyak buat kebaikan kepada orang, kebaikan jugalah patut dibalas kepadanya.

Banyak lagi sebenarnya, tapi cukup dulu untuk pagi ni, InsyaAllah pada masa-masa akan datang, jika diizinkan Allah saya sambung lagi.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM