ISU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH DALAM AGAMA LAIN: LARANGAN NAS AL-QUR’AN DAN HADIS ATAU SEBAB MASLAHAH UMUM?
Isu penggunaan kalimah Allah merupakan isu asas yang paling besar dalam
agama Islam. Dalam setiap agama, tonggak yang paling besar ialah kepercayaan
dan kepatuhan kepada tuhan yang hendak disembah.
Al-Qur’an telahpun menjelaskan bahawa terdapat perbezaan antara akidah Islam
dengan ajaran anutan agama-agama lain. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, “Bagi
kamu agama kamu dan bagiku agamaku” (Surah al-Kafirun, 109:8). Maksudnya, Islam
dengan Islam Allahnya, manakala Kristian dengan Tuhan Jesus, Lord
atau Godnya.
Dalam Islam, akidah tauhid yakni mengesakan Allah s.w.t. itu adalah
sangat penting. Malahan sudah menjadi salah satu daripada amalan hidup Islam,
Allah s.w.t. itu sentiasa ada bersama-sama dengan orang beriman pada setiap
masa dan sentiasa diucapkan-Nya. Misalnya, ketika hendak makan, minum, berjalan,
menaiki kenderaan, tidur dan masuk serta keluar tandas diucapkan basmalah;
bayi yang baru lahir ke dunia juga disambut dengan azan dan kalimah Allah, malah
orang yang sedang nazak pun diajarkan kalimah syahadah. Hal ini
mempamerkan bahawa kalimah Allah sentiasa berada dalam diri orang yang beriman
dan merupakan asas akidah tauhid.
Jika diteliti pula penggunaan kalimah Allah dalam al-Qur’an, misalnya dalam
Surah al-Baqarah (2) yang mengandungi 286 ayat, didapati kalimah Allah
telah diulang sebanyak 279 kali. Ini menunjukkan hampir setiap ayat dalam surah
tersebut ada disebut kalimah Allah. Malah ada juga surah yang bilangan
pengulangan kalimah Allah dalamnya melebihi bilangan ayatnya, misalnya dalam
Surah al-Mujadalah (58) yang mengandungi 22 ayat, diulang kalimah Allah
sebanyak 34 kali. Menurut Nurul Izzah Sidek dalam artikelnya yang bertajuk Pemahaman
Konsep Allah, pengulangan kalimah Allah dalam al-Qur’an melebihi 20,000
kali. Dalam mengerjakan solat lima waktu sehari semalam pula, kalimah Allah
disebut sebanyak 425 kali bagi 17 rakaat. Hal ini mempamerkan betapa dekatnya
kalimah Allah dengan umat Islam.
Umat Islam yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan bahasa telah
menyebut dan menulis kalimah Allah dari kitab suci al-Qur’an. Kalimah Allah ini
tidak diterjemahkan ke bahasa masing-masing, kerana Ia tidak mampu
diterjemahkan ke bahasa-bahasa lain.
Namun, pada kebekalangan ini timbul persoalan mengapa orang bukan Islam
menggunakan kalimah Allah yang merujuk kepada Tuhan Jesus, Lord atau
konsep triniti (3 dalam 1)? Kenapa hanya Bible edisi bahasa Melayu
sahaja yang menggunakan kalimah Allah, sedangkan edisi bahasa Inggerisnya tidak
pula berbuat demikian? Adakah terdapat agenda disebaliknya? Dari sini timbullah
prasangka-prasangka yang berkemungkinan ada asasnya. Untuk melihat pendirian
Islam berhubung perkara ini, umat Islam terlebih dahulu perlu merujuk kepada
al-Qur’an dan hadis.
Jika diteliti dalam al-Qur’an, akan ditemui kisah golongan musyrikin yang
menyebut kalimah Allah. Pada masa yang sama, al-Qur’an tidak pula melarang hal
tersebut. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, “Demi sesungguhnya jika engkau
(wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: Siapakah yang menciptakan mereka? Maka
sudah tentu mereka akan menjawab: Allah. (Jika demikian) maka bagaimana mereka
rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakan-Nya)? Dan (Dialah Tuhan yang
mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku (Allah)!
Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang enggan beriman (maka terserahlah
kepadamu untuk mengadilinya)” (Surah al-Zukhruf, 43:87-88).
Dalam ayat yang lain Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Dan
sesungguhnya jika Engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik)
itu: Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya
tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya? Sudah tentu mereka akan menjawab:
Allah. Ucapkanlah (wahai Muhammad): Alhamdulillah (sebagai bersyukur disebabkan
pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami
(hakikat tauhid dan pengertian syirik)” (Surah al-‘Ankabut, 29:63).
Inilah antara ayat-ayat al-Qur’an yang jelas mempamerkan al-Qur’an
tidak melarang golongan bukan Islam mengguna atau menyebut nama Allah s.w.t.
sebagai Pencipta, Pengurus dan Pentadbir alam semesta ini. Malah dalam ayat 63
daripada al-‘Ankabut Allah s.w.t. menyuruh Nabi Muhammad s.a.w. bersyukur
apabila golongan bukan Islam mengakui Allah s.w.t. yang menurunkan hujan dan
menciptakan alam ini. Jelaslah bahawa larangan dalam kedua-dua ayat ini
bukanlah berhubung sebutan atau penggunaan nama Allah s.w.t., tetapi disebabkan
oleh kesyirikan golongan musyrikin pada ketika itu. Akidah mereka terpesong
apabila mereka menjadikan berhala-berhala yang mereka sembah seperti Latta
dan ‘Uzza sebagai perantara antara mereka dengan Allah s.w.t.
Selain itu, ketika menjelaskan tujuan peperangan untuk mempertahankan
keamanan dan kesejahteraan manusia, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Iaitu
mereka yang diusir dari kampung halamannya tanpa sebarang alasan yang benar, (mereka
diusir) semata-mata kerana mereka berkata: Tuhan kami ialah Allah. Jika Allah
tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain,
nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani),
dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang
Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya. Sesungguhnya
Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamanya (Islam). Sesungguhnya Allah
Maha Kuat, lagi Maha Kuasa” (Surah al-Hajj, 22:40). Dalam ayat ini jelas diakui
bahawa tempat-tempat ibadah itu banyak disebut nama Allah s.w.t.
Adapun dalam hadis mengenai perjanjian damai Hudaibiah antara
Rasulullah s.a.w. dengan golongan musyrikin Quraisy Mekah yang diwakili oleh Suhail
bin ‘Amr, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Barangkali aku boleh
tulis bismillahirrahmanirrahim. Lalu Suhail berkata: Adapun bismillah (dengan
nama Allah) kami tidak tahu apa itu bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa
yang kami tahu iaitu bismikalLahumma (dengan namaMu ya Allah)” (Riwayat
Muslim). Dalam hadis riwayat al-Bukhari dijelaskan Rasulullah s.a.w. menerima
bantahan tersebut. Ternyata di sini mereka menggunakan nama Allah.
Meskipun tiada larangan dari nas al-Qur’an dan hadis berhubung
penggunaan kalimah Allah oleh golongan bukan Islam, namun Allah s.w.t. tetap
melarang dakwaan Ia adalah satu daripada yang tiga (triniti), yakni kepercayaan
tentang kewujudan tiga entiti membentuk satu Tuhan. Dalam triniti, ada disebut
anak Tuhan (Nabi Isa a.s.). Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya
telah kafirlah mereka yang berkata: Bahawasanya Allah ialah salah satu daripada
yang tiga (triniti). Padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan
(Allah) Yang Maha Esa” (Surah al-Maidah, 5:73).
Dalam akidah Islam, Nabi Isa a.s. adalah seorang Rasul yang mulia.
Rasul bukanlah anak Tuhan, tetapi ia adalah manusia yang dipilih oleh Allah
s.w.t. untuk menyampaikan ajaran-Nya kepada manusia. Di sini wujudnya perbezaan
yang besar antara akidah Islam dengan ajaran Kristian.
Oleh itu, kefahaman Allah yang sebenar adalah mengikut maksud akidah tauhid.
Maka penggunaan kalimah Allah dalam Islam adalah selari dengan akidah tauhid,
yakni merujuk kepada Allah yang Esa dan sama sekali tidak secocok dengan konsep
trinti. Justeru, sekiranya nama Allah digunakan dengan sesuka hati, ia akan
menimbulkan kekeliruan berhubung Allah dalam konteks akidah Islam dan Allah
dalam pemahaman ajaran agama lain. Jika ini terjadi, dibimbangi kedua-dua agama
akan disamakan sedangkan pada hakikatnya kedua-duanya adalah berbeza.
Dalam konteks Malaysia, apabila agama lain dibenarkan menggunakan
kalimah Allah, ia akan menjadi perkara sensitif dalam hubungan agama. Meskipun
masih wujud lagi perbincangan mengenai kaharusan dan keterbukaan penggunaan
kalimah Allah dalam agama lain, tetapi demi kemaslahatan umum, ia sama sekali
tidak wajar ditimbulkan.
Perlu ditegaskan bahawa penggunaan God adalah konotasi Tuhan
secara umum, manakala Allah adalah khusus sama ada dari segi makna dan sifat-Nya.
Justeru, hakikat Allah adalah bersifat Esa dan bukannya berbilang-bilang. Oleh
itu, penggunaan Allah dalam agama Islam dan dalam agama lain sama sekali tidak
boleh disamakan. Apatah lagi ia boleh mengelirukan akidah umat Islam.
Kesimpulannya, tiada nas daripada al-Qur’an dan hadis yang melarang
orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah. Cuma yang jelas al-Qur’an dan
hadis hanya melarang perbuatan orang bukan Islam yang mensyirikkan-Nya. Namun
atas sebab-sebab maslahah ‘ammah (kemaslahatan umum) orang bukan Islam
tetap dilarang menggunakan kalimah Allah. Ini kerana ia dibimbangi boleh
mengelirukan akidah umat Islam dan menimbulkan ketegangan hubungan antara
agama. Atas alasan ini, penggunaan kalimah Allah dalam agama lain wajar
dilarang.