BH-ISLAM UBAH TASAWUR MASYARAKAT JAHILIAH

Berita Harian, 7 Januari 2013, hlm. 32

Islam Ubah Tasawur Masyarakat Jahiliah

Pembentukan tasawur Islam bermula daripada penerimaan dan penyebaran wahyu Allah SWT oleh Rasulullah SAW di Mekah. Setiap kali Rasulullah SAW menerima wahyu berupa ayat-ayat al-Qur’an, Baginda menyebarkan dan menjelaskannya kepada umat Islam ketika itu. Sebenarnya perkara ini lebih jelas dilihat daripada proses pembentukan perkara-perkara pokok yang merupakan bahagian terpenting dalam tasawur Islam. Perkara-perkara pokok itu ialah akidah, ibadah dan akhlak.

Perbincangan tentang proses pembentukan elemen-elemen pokok yang membawa kepada pembentukan tasawur Islam ini sebenarnya telah memakan masa yang agak lama. Ertinya, hal ini bermula daripada peranan Rasulullah SAW menyebarkan dan menjelaskan wahyu itu.

Sebenarnya era Mekah merupakan era yang sangat penting berhubung pembentukan tasawur Islam ini. Tambahan pula kebanyakan surah dalam al-Qur’an diturunkan di Mekah. Menurut Muhammad Sayyid Tantawiy dalam Mabahith fi ‘Ulum al-Qur’an, sebanyak 82 surah daripada 114 surah dalam al-Qur’an diturunkan di Mekah. Jelas di sini bahawa pembentukan tasawur Islam bermula sejak penurunan wahyu di Mekah lagi.

Oleh kerana sebahagian besar al-Qur’an itu diturunkan di Mekah, maka perbincangan tentang penurunan wahyu di Mekah itu boleh dibahagikan kepada dua era pula iaitu era awal dan era akhir penurunan al-Qur’an di Mekah.

Wahyu yang diturunkan pada era awal penurunan al-Qur’an di Mekah itu mengandungi konsep-konsep tentang ketuhanan dan keimanan kepada Allah SWT, hari akhirat, hari pembalasan, penciptaan alam, syurga dan neraka, balasan baik dan buruk, dan sebagainya. Semua ini merupakan perkara asas tasawur Islam yang paling penting.

Wahyu yang diturunkan pada era akhir penurunan al-Qur’an di Mekah pula telah memperkenalkan konsep-konsep yang lebih luas dan abstrak seperti konsep ilmu, kenabian, agama, ibadah, dan sebagainya.

Penurunan wahyu dalam kedua-dua era ini sangat penting terhadap proses pembentukan tasawur Islam. Paling tidak terdapat dua sebab kepentingannya. Pertama, sebahagian besar al-Qur’an diturunkan di Mekah; dan kedua, kandungan wahyu dan penjelasan Nabi Muhammad SAW serta kesungguhan masyarakat Muslim dalam memahami wahyu pada ketika itu telah membentuk struktur konsep baru tentang dunia. Ia merupakan elemen penting dalam tasawur  Islam.

Berhubung kepentingan kedua ini, Toshihiko Izutsu dalam God and Man in the Koran: Semantics of the Koranic Weltanschauung menjelaskan bahawa sebelum kedatangan Islam struktur konsep tentang dunia telah dipengaruhi oleh tasawur masyarakat pra-Islam (Jahiliah). Kedatangan Islam telah berjaya merubah struktur konsep tentang dunia yang dibentuk oleh tasawur masyarakat Jahiliah itu. Ia kemudiannya digantikan dengan struktur konsep baru tentang dunia yang dibawa oleh Islam.

Misalnya, pada zaman Jahiliah konsep karam bermaksud kemuliaan kerana memiliki harta dan anak yang ramai. Kedatangan Islam telah merubah konsep karam menurut tasawur Jahiliah itu menjadi kemuliaan kerana ketinggian ketakwaan kepada Allah SWT. Demikian ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud, “Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali” (Surah al-Hujurat ayat 13).

Selain itu, wahyu yang diturunkan pada era Madinah mengandungi tema-tema umum yang berbentuk penyempurnaan ritual peribadatan, rukun Islam, sistem hukum yang mengatur hubungan individu, keluarga dan masyarakat. Termasuk juga di sini ialah hukum-hukum tentang jihad, perkahwinan, pewarisan, hubungan umat Islam dengan golongan bukan Islam dan sebagainya. Secara keseluruhannya, semua tema ini berkait rapat dengan kehidupan masyarakat Muslim.

Meskipun begitu keadaannya, tema-tema wahyu yang diturunkan pada era Madinah ini sebenarnya tidak terpisah daripada tema-tema wahyu yang diturunkan di Mekah. Ia dilihat masih membincangkan tema-tema wahyu yang diturunkan pada era Mekah. Era Mekah menekankan beberapa prinsip dasar akidah yang inti patinya adalah konsep ketuhanan, sedangkan era Madinah mengembangkan prinsip-prinsip itu ke dalam konsep-konsep sosial yang lebih berbentuk aplikasi.

Nota: Artikel ini sebahagian daripada hasil kajian Geran Insentif USM (2012-2013), Pulau Pinang.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM