BH: UTAMAKAN PEMIMPIN DIYAKINI RAKYAT
Berita Harian, Rabu, 20 Februari 2013, hlm. 34 |
Dalam kerancakan
pemimpin parti-parti politik berkempen dan berceramah untuk menarik lebih ramai
penyokong, kadangkala dilihat cara mereka berkempen itu sudah melampaui
batas-batas yang ditetapkan oleh Islam.
Mereka sering
menggunakan pendekatan mendedahkan segala kelemahan dan keburukan orang lain,
tanpa cuba menonjolkan kekuatan dan kelebihan yang dimiliki. Oleh kerana
terlalu ingin mencapai kemenangan, mereka bertindak mencanang dan menyebarkan
kelemahan dan keburukan orang lain tanpa menghiraukan sama ada perkara yang disebarkan
itu benar atau tidak. Lebih mendukacitakan lagi apabila ia melibatkan perihal
peribadi individu-individu tertentu.
Sebenarnya, penggunaan
pendekatan sebegini dalam berkempen terutamanya oleh pemimpin-pemimpin yang
beragama Islam amat merbahaya. Pemimpin yang menang dengan cara sebegini bukan
menang kerana kekuatan dan kelebihanya, tetapi menang disebabkan ramai orang
termakan dengan segala kelemahan dan keburukan orang lain yang dicanangnya.
Kebiasaannya, pemimpin
sebegini tidak akan kekal lama, bahkan sentiasa terdedah dengan kejatuhan dan
penghinaan. Kalau mereka tidak jatuh dan dihina semasa hidup di dunia ini,
mereka akan jatuh dan dihina ketika di akhirat nanti.
Perlu diingatkan
bahawa segala kekuasaan dan kemuliaan itu adalah hak mutlak Allah SWT. Dia
berhak memberi kuasa pemerintahan dan kemuliaan kepada sesiapa saja yang
dikehendaki dan menarik balik semua itu daripada sesiapa saja yang dikehendaki.
Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan
(Allah) yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa
pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut
kuasa pemerintahan daripada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang
memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa
yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan.
Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Surah Ali Imran ayat 26)
Pendekatan ini jauh berbeza dengan
pendekatan yang digunakan oleh Rasulullah SAW ketika melancarkan kempen Islam kepada
penduduk Yaman. Tambahan pula terdapat golongan intelek yang terdiri daripada
ahli-ahli kitab dalam kalangan penduduk Yaman itu.
Dalam hal ini, Rasulullah SAW tidak
menggunakan pendekatan mendedahkan atau menyebarkan kesesatan dan keburukan
agama yang sedang dianuti oleh penduduk-penduduk Yaman pada ketika itu, sebaliknya
Baginda memulakan sesuatu kempen itu dengan menonjolkan kekuatan dan kualiti
peribadi pemimpin yang ditugaskan untuk berkempen iaitu Mu‘az bin Jabal. Maksudnya
di sini Baginda cuba untuk membina kepercayaan dalam diri pihak yang dikempen
(penduduk Yaman) terhadap Mu‘az bin Jabal.
Untuk menerangkan tentang diri Mu‘az
bin Jabal yang diutuskan itu, Rasulullah SAW telah menulis sepucuk surat kepada
penduduk Yaman. Dalam surat itu Baginda SAW menyatakan “Sesungguhnya aku
telah utuskan kepada kamu orang yang terbaik daripada keluargaku.” Surat Baginda
ini sudah tentu dapat memberikan pengaruh besar dan membina kepercayaan yang tinggi
dalam diri penduduk Yaman terhadap Mu’az bin Jabal. Paling tidak mereka
mengetahui bahawa Mu‘az bin Jabal adalah orang terbaik kerana beliau dianggap sebahagian
daripada ahlul bait Rasulullah SAW.
Jelas di sini bahawa dalam berkempen, kualiti
peribadi dan latar belakang seseorang pemimpin itu merupakan salah satu kekuatan
dan kelebihan yang patut ditonjolkan. Hal ini dapat membina kepercayaan dalam
diri pihak yang dikempen terhadap seseorang pemimpin.
Bagi membuktikan betapa pentingnya
aspek kualiti peribadi seseorang pemimpin itu, Rasulullah SAW sentiasa berpesan
secara khusus kepada para pemimpin agar memelihara kualiti diri dengan sentiasa
bertakwa kepada Allah SWT, memperbanyakan zikir dan bertaubat kepada-Nya
apabila terlanjur melakukan sesuatu kesalahan.
Atha’ bin Yasar menyatakan bahawa Rasulullah
SAW mengutuskan Mu‘az bin Jabal ke Yaman, lalu Mu‘az berkata: Wahai Rasulullah,
berikanlah aku wasiat. Baginda SAW bersabda yang bermaksud, “Hendaklah engkau
bertakwa kepada Allah dengan semaksima kemampuan. Sebutlah nama Allah SWT
setiap kali engkau melintasi batu-batuan dan pohon-pohonan. Apabila engkau
melakukan kesalahan, maka iringilah dengan taubat. Kesalahan yang tersembunyi
dengan taubat yang tersembunyi, kesalahan yang terang-terangan dengan taubat
yang terang-terangan.” (Riwayat al-Bukhari).
Berdasarkan
hadis ini dapatlah difahami bahawa dalam berkempen, perkara utama yang perlu
dititikberatkan adalah dengan menonjolkan kekuatan dan kelebihan yang dimiliki
iaitu aspek kualiti diri pemimpin dan perancangan pembangunan, bukan dengan
cara mendedahkan kelemahan dan keburukan orang lain semata-mata untuk menutupi segala
kelemahan dan kepincangan yang ada.
Kadangkala kerana terlalu asyik
mendedahkan kelemahan dan keburukan orang lain, mereka terlupa untuk menonjolkan
kekuatan dan kelebihan yang ada iaitu kualiti peribadi pemimpin dan perancangan
pembangunan ke arah memajukan Islam dan umat Islam. Bukan setakat itu, malah
mereka juga terlupa melaksanakan segala janji yang ditaburkan.
Sebagai pemimpin, terutama yang
memperjuangkan Islam mereka seharusnya membina budaya dan sikap tersendiri. Mereka
tidak seharusnya terpengaruh dengan budaya dan sikap yang dilarang oleh Islam. Mesej
Islam yang dibawa seharusnya membentuk satu pasukan Islam yang sentiasa mengikut
peraturan dan adab sopan Islam. Dalam hal ini biarlah orang yang dikempen itu
tertarik dengan kualiti peribadi pemimpin dan perancangan pembangunan yang
diatur.
Dalam berkempen mereka tidak boleh membuat
fitnah, menyebar fitnah, mengumpat dan mendengar umpatan. Islam melarang
umatnya mendedahkan aib orang lain sebaliknya diminta supaya menutup keaiban
itu daripada pengetahuan umum.
Perkara yang paling penting dalam
berkempen ialah kebaikan dan perancangan pembangunan yang berteraskan Islam perlu
ditonjolkan setiap masa. Usaha ini lebih berkesan daripada menyerang musuh
dengan mendedahkan keaiban mereka.
Dalam hal ini, tidak salah jika kita
mempelajari sesuatu daripada bentuk iklan syarikat yang mempromosi produk
mereka. Dalam iklannya, tidak pernah didedahkan kekurangan dan kelemahan produk
syarikat-syarikat lain. Sebaliknya kebaikan dan kelebihan yang ada pada produknya
didedahkan sepenuhnya berkali-kali.