KULIAH SUBUH: 7 WASIAT RASULULLAH (SIRI 1)
Seperti biasa, setiap Ahad hujung bulan saya dijemput menyampaikan Kuliah
Subuh di Masjid Al-Amin, Sungai Dua, Kepala Batas. Alhamdulillah, pagi tadi (24
Februari 2013) saya telah diizinkan oleh Allah SWT untuk berkongsi ilmu dengan
ahli-ahli Qariah Masjid Al-Amin tersebut. Dalam Kuliah Subuh kali ini, saya
telah menyampaikan sebuah Hadith Rasulullah SAW yang membicarakan tentang “7
Wasiat Rasulullah SAW Kepada Abu Zar al-Ghifari”.
Meskipun Hadith ini membincangkan tentang 7 wasiat Rasulullah SAW kepada
Abu Zar al-Ghifari, namun ia bukan hanya khusus kepada Abu Zar al-Ghifari,
malah untuk semua umat Islam.
Untuk kuliah bulan ini, perbincangan tertumpu kepada biodata Abu Zar
al-Ghifari dan wasiat pertama Rasulullah SAW iaitu perintah supaya mencintai (hubb)
orang miskin dan sentiasa mendekati mereka. Maksudnya, Islam menganjurkan
umatnya berlaku tawadhu‘ terhadap orang-orang miskin; duduk bersama-sama
mereka; menolong mereka; menyelami bebanan yang mereka tanggung dan bersabar
bersama-sama mereka.
Sebenarnya tidak cukup kalau seseorang itu hanya mengasihi dan mendekati
golongan miskin di kala dia ‘perlukan sokongan’ mereka untuk sesuatu ‘kepentingan’.
Apa yang Allah SWT dan Rasulullah SAW tuntut adalah mengasihi dan mendekati
golongan miskin dengan keimanan. Menurut Sayyid Qutub, keimanan bukan hanya
kata-kata yang manis dibibir. Keimanan yang sebenar mendatangkan perubahan di
dalam hati yang melahirkan kebaikan hidup bersama dengan manusia lain. Dengan
kata lain, keimanan harus diterjemahkan dalam perbuatan yang nyata.
Kuliah kali ini berakhir sekitar jam 8.10 pagi. Selepas itu, saya bersama
Tuan Imam, Ustaz Suhaimi, En. Halim (AJK Dakwah dan Pendidikan) dan Cikgu Ahmad
Ismail (bekas Pengarah RECSAM) minum pagi di Restoran Seven Star yang
berhampiran dengan Masjid. Sambil-sambil minum pagi, Cikgu Ahmad Ismail seorang
yang cukup berpengalaman dalam bidang pendidikan membincangkan beberapa pendekatan
yang beliau rasakan wajar dilaksanakan untuk memajukan sistem pendidikan tidak
formal di masjid-masjid pada masa kini.
Antara perkara yang beliau tekankan ialah setiap masjid patut merangka
silibus khusus untuk kelas-kelas pengajian. Selain itu, setiap perkara yang
dibincangkan dalam kuliah-kuliah atau kelas-kelas pengajian di masjid perlu
disandarkan kepada nas al-Qur’an dan Hadith. Hal ini dapat meyakinkan para
pendengar. Secara peribadi, beliau kurang senang dengan pendekatan ‘emosional’
sesetengah penceramah meskipun diakui pendekatan itu dapat menarik minat ramai pendengar.
Kadangkala kerana terlalu emosi, setiap perkara yang patut dibincangkan itu
tidak dapat disampaikan dengan sempurna.