JANGAN BERCAKAP TENTANG HUDUD JIKA TIADA ILMU

Berita Harian, Ahad, 2 September 2012, hlm.29. Artikel ini berasal daripada artikel saya yang bertajuk "Jangan Bercakap Tentang Hudud Jika Tiada Ilmu" yang disiarkan dalam blog ini baru-baru ini.
Kebelakangan ini terdapat ramai pihak yang membincangkan tentang Undang-undang Jenayah Syariah, terutamanya hudud. Jika diperhatikan, pihak yang membincangkan tentang hudud ini boleh dibahagikan kepada empat kategori. Pertama, golongan ilmuwan Islam; kedua, golongan Islam yang tahu tentang hudud, tetapi terlalu cetek; ketiga, golongan Islam yang langsung tidak faham apa itu hudud; dan keempat, golongan bukan Islam yang cuba bercakap tentang hudud.

Jika isu hudud ini dibincangkan oleh golongan ilmuwan Islam yang benar-benar mempunyai ilmu tentangnya, ia tidaklah membimbangkan. Apa yang membimbangkan sekarang ini adalah apabila isu hudud ini dibincangkan oleh golongan yang kurang ilmu tentangnya. Lebih membimbangkan lagi apabila ia cuba dibincangkan oleh golongan Islam yang tidak berilmu dan golongan bukan Islam.

Apabila isu hudud ini dibincangkan dan dihujahkan tanpa berdasarkan ilmu yang mendalam ia boleh mendatangkan fitnah terhadap Islam. Kesannya, Islam akan dianggap sebagai agama yang zalim dan tidak berperikemanusiaan. Lebih parah lagi jika isu hudud ini dibincangkan atas dasar kepentingan politik.

Ingin dijelaskan bahawa hudud merupakan salah satu komponen dalam Undang-undang Jenayah Syariah selain daripada qisas dan takzir. Undang-undang Jenayah Syariah itu pula merupakan salah satu daripada empat cabang ilmu fiqh, selain ilmu ibadah, muamalat dan munakahat. Dalam pada itu, ilmu fiqh pula adalah salah satu daripada tiga cabang ilmu fardu ain, selain ilmu tauhid dan ilmu akhlak.

Dilihat dari perspektif hirakikal ini, ilmu Undang-undang Jenayah Syariah terletak diranting ilmu fardu ain yang wajib dipelajari dan diamalkan. Justeru, tidak ada sesiapa pun yang berhak bercakap mengenainya kecuali benar-benar berilmu dan tidak mempunyai niat selain untuk kebaikan agama.

Meskipun memberi pandangan atau bercakap itu adalah satu kebebasan individu, namun bercakap tentang sesuatu perkara yang kita tidak mempunyai ilmu tentangnya, lebih-lebih lagi yang melibatkan hukum yang disyariatkan oleh Allah SWT, tidaklah termasuk dalam skop kebebasan sebenar.

Tidak mungkin dan mustahil seseorang manusia itu dapat mengetahui semua perkara sehingga dia boleh bercakap tentang segala-galanya. Lagi pun al-Qur’an telah jelaskan bahawa Allah SWT mengurniakan sedikit sahaja daripada ilmunya kepada manusia (Surah al-Israk ayat 85). Bagi meningkatkan lagi ilmu, al-Qur’an mengajar kita supaya belajar dengan cara menjadikan orang yang berilmu sebagai rujukan (Surah al-Nahl ayat 43). Jelaslah bahawa walau sebijak mana pun seseorang itu, dia tetap tidak mengetahui semua perkara.

Justeru, adalah bahaya jika seseorang itu bercakap mengenai hudud sedangkan dia tidak mempunyai ilmu yang bersabit dengannya atau cuma mempunyai sedikit ilmu sahaja tentangnya. Dalam hal ini, jika dia bercakap juga tentang hudud dibimbangi apa yang dicakapkan itu tidak betul dan membawa kepada dosa.

Menjadi tanggungjawab setiap umat Islam untuk memperlihatkan Undang-undang Jenayah Syariah yang indah dan adil itu. Bukan setakat itu, malah dalam apa jua perkara pun umat Islam hendaklah berusaha membuatkan Islam dipandang suci, mulia, baik dan indah.

Atas dasar untuk menjaga kesucian dan kemuliaan Islam itulah, maka sebaik-baiknya elakkan daripada bercakap soal hudud demi kepentingan politik. Perbincangan tentang hudud sama sekali tidak boleh dijadilah wasilah untuk meraih atau memancing undi. Kalaulah perlu bercakap juga mengenai hudud ini dalam polemik politik sekarang, bercakaplah dengan ilmu dan kebenaran bagi tujuan berdakwah.

Janganlah bercakap tentang hudud yang telah dipolitikkan, kerana ia dibimbangi wujud unsur-unsur untuk memburukkan hudud. Apabila hudud itu digambarkan dengan gambaran yang salah, maka masyarakat menjadi takut dengan hukum hudud. Jika hal ini berterusan, Undang-undang Jenayah Syariah itu terus ditakuti dan dipandang negatif.  

Di pihak masyarakat pula, terutamanya masyarakat Islam, mereka juga perlu mempelajari dan memahami tentang Undang-undang Jenayah Syariah itu melalui ilmuwan Islam yang muktabar, merujuk kepada pelbagai kitab rujukan yang autoritatif atau dengan cara menghadiri persidangan, seminar dan bengkel akademik serta wacana ilmiah yang dianjurkan. Untuk masyarakat bukan Islam, perlu juga ada pihak yang tampil bertemu mereka bagi tujuan menjelaskan tentang Undang-undang Jenayah Syariah ini.

Apabila masyarakat mempunyai ilmu yang secukupnya tentang hudud, mereka tidak akan takut lagi dengan hudud yang benar. Malah mereka mampu menilai sama ada hudud yang sampai kepada mereka itu hudud Islam yang benar atau sebaliknya.
 
Untuk mendapatkan redha Allah SWT yang membawa seseorang itu kepada al-falah (kejayaan) di dunia dan di akhirat, setiap umat Islam wajib mempelajari, memahami, mengamal serta bercakap benar mengenai Islam dan hukum Islam. Elakkan daripada mengeluarkan kenyataan yang boleh mengundang fitnah terhadap Islam dan hukum Islam.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM