[5] KAEDAH P&P ISDEV: MENYEPADUKAN ILMU FARDU ‘AIN DENGAN ILMU FARDU KIFAYAH DAN ILMU DARURI DENGAN ILMU NAZARI
ISDEV-USM |
Untuk melahirkan sebuah tamadun
yang harmoni dan sejahtera, pengajar dan pelajar tidak boleh meninggalkan P&P
kedua-dua ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah. Daripada kedua-dua ilmu ini, yang
paling penting ialah ilmu fardu ain. Tunjang kepada ilmu fardhu ain ini ialah
tauhid (Muhammad Syukri Salleh, 2002:26).
Oleh kerana PBI mesti dicorakkan
oleh tasawur Islam, dan bukan pembangunan yang mencorakkan Islam, maka intipati
ilmu tauhid ini pula mestilah disepadukan dengan ilmu-ilmu fardu ain yang lain,
yakni fekah dan akhlak (Muhammad Syukri Salleh, 2002:27 & 2003:31). Kalau
ilmu tauhid menekankan soal-soal akidah sebagai tunjang kepada keimanan dan
segala ilmu, maka ilmu fekah pula menekankan kepada tatacara melaksanakan
syariat, dan ilmu akhlak lebih kepada aspek-aspek pembentukan akhlak (Yatimah
Sarmani dan Mohd Tajudin Mingal, 2011:45). Ketiga-tiga ilmu fardu ain inilah
yang pertama-tamanya mesti diajar kepada pelajar-pelajar PBI di ISDEV. Ia
adalah ilmu tunjang PBI (Muhammad Syukri Salleh, 2001:30 & 2003:31).
Kalau dapat diumpamakan ilmu
fardu ain ini sebagai pokok, maka ilmu tauhid adalah akar dan tunjangnya, ilmu
fekah adalah batangnya, manakala ilmu akhlak adalah buahnya. Tidak mungkin
sebatang pokok hidup jika ia tidak mempunyai akar tunjang; tidak mungkin
sebatang pokok berbuah jika ia tidak berbatang; dan pokok yang tidak berbuah
tidak memberi sebarang manfaat. Dengan ilmu tauhid, seseorang dapat mengenal
Allah (ma‘rifatullah), dengan ilmu fekah seseorang dapat mengenal hukum
Allah (ma‘rifah ahkam Allah), dan dengan ilmu akhlak seseorang dapat
mengenali nafsu dalam dirinya (ma‘rifah al-nafs). Walaupun pengenalan
terhadap ahkam Allah mampu difahami melalui ilmu daruri, namun
pengenalan terhadap Allah SWT dan nafsu (‘ammarah, lawwamah, mulhamah,
mutma’innah, radiyyah, mardiyyah dan kamilah)
seringnya memerlukan ilmu nazari. Ilmu daruri yang hanya terikat
dengan kaedah-kaedah saintifik serta hanya diperhati dan difahami dengan
pancaindera itu sudah pasti mempunyai batasan-batasan tertentu sehingga
memerlukan ilmu nazari yang mampu menyelami sama ada alam tersurat atau
alam tersirat berdasarkan dalil-dalil naqli (Muhammad Syukri Salleh, 2001:30
& 2002:27-28).
Umpamanya, sebagaimana yang telah
disebutkan sebelum ini, tentulah kemampuan ilmu daruri terbatas untuk
mengenal nafsu yang bertingkat-tingkat, dari ‘ammarah kepada lawwamah,
mulhamah, mutma’innah, radhiyyah, mardhiyyah dan kamilah.
Sebab itulah dalam ilmu pembangunan lazim atau teori ekonomi lazim hanya mampu
menamakannya sebagai “kemahuan tidak terhad”. Ia meletakkannya ke atas premis
palsu kerana menganggap kemahuan manusia itu sebagai tunggal, yakni di
peringkat nafsu yang rendah sahaja. Ia tidak mengetahui terdapatnya
kaedah-kaedah meningkatkan nilai nafsu dan mengehadkan kemahuan (Muhammad
Syukri Salleh, 2001:30 & 2003:32).
Oleh itu, dengan menggunakan ilmu
nazari untuk menganalisis dan mengambil kaedah atas persoalan yang
terangkum dalam bab tasawuf (akhlak) ini, Islam mampu menerangkan pelbagai hal
bersabit dengan nafsu, dari asal-usul kejadiannya hinggalah kepada kaedah
menggilapkannya ke tingkat paling tinggi serta mengawal kemahuan yang kononnya
tidak terhad itu. Oleh kerana Islam menganggap nafsu yang kotor sebagai salah
satu punca kepada pelbagai masalah (bukan ekonomi, sebagaimana tanggapan
sistem-sistem pemikiran lain), maka penyucian nafsu (tazkiyah al-nafs)
merupakan kaedah terpenting dalam kehidupan manusia, termasuk dalam usaha
pembangunan. Dengan nafsu yang suci, akidah yang kuat dan syariat yang betul,
ilmu PBI bukan sahaja akan melahirkan manusia yang makin taat dan takut kepada
Allah SWT, tetapi juga mampu membentuk satu sistem pembangunan dan sosial yang
harmoni dan bermanfaat untuk kebahagiaan di dunia dan di akhirat (Muhammad
Syukri Salleh, 2002:28 & 2003:32).
Sebenarnya, dalam konteks ilmu
Islam keseluruhannya, PBI terletak dalam kategori fardu kifayah. Walau
bagaimanapun, tunjangnya ialah ilmu fardu ain. Ilmu fardu ain meletakkan
kewajipan ke atas setiap umat Islam akil baligh untuk mempelajari dan
mengamalkannya, manakala PBI sebagai salah satu keperluan hidup manusia yang
terkandung dalam fardu kifayah meletakkan kewajipan ke atas masyarakat untuk
melaksanakannya. Umpamanya, setiap orang dalam sesebuah kelompok masyarakat
wajib mempelajari dan mengamalkan ibadah-ibadah asas di samping memperkuatkan
akidah dan menyucikan hati menurut syariat. Dalam bab mengeluarkan makanan
Islam misalnya, hukum wajib tidak jatuh ke atas kesemua mereka apabila salah
seorang atau sekumpulan daripada mereka telah pun melakukannya. Begitu juga
dalam hal-hal dan bidang fardu kifayah yang lain, umpamanya perubatan,
pendidikan, ekonomi, siasah dan sebagainya (Muhammad Syukri Salleh, 1985:25-26;
2002:28 & 2003:32-33).
Pelaksanaan fardu kifayah ini
tidak mungkin terlaksana dengan jayanya kalau tidak disertakan dengan ilmu dan
amal fardu ain. Tanpa fardu ain, ilmu dan pengamalan PBI tidak mampu melahirkan
manusia yang membangun jasmani dan rohaninya (Muhammad Syukri Salleh, 1985:26;
Ahmad Mohd. Salleh, 2004:91). Oleh itu, pendidikan Islam, termasuk P&P ilmu
PBI tidak boleh dianggap sepadu jika ia terpisah dari ilmu fardu ain, apatah
lagi kalau tidak langsung bertunjangkan kepada ilmu fardu ain itu. Memulakan
sesuatu ilmu fardu kifayah seperti pembangunan, perubatan, perundangan,
politik, ekonomi, sosiologi dan sebagainya tanpa terlebih dahulu memperkuatkan
ilmu dan amal fardu ain adalah merupakan satu titik tolak yang salah,
sepertilah juga salahnya kita kalau P&P hanya tertumpu kepada hal-hal
perkotakan dan perkecaian ilmu, walaupun ilmu itu merupakan ilmu cabang-cabang
fardu ain sendiri seperti penumpuan kepada ilmu tauhid, fekah atau akhlak
secara terpisah-pisah (Muhammad Syukri Salleh, 2002:29). Pendidikan yang sebegini,
walaupun dinamakan pendidikan Islam, masih belum menepati kehendak-kehendak
pendidikan Islam yang sebenarnya. Ia tidak mungkin mampu melahirkan manusia
ensaiklopedik, yakni manusia yang padu ilmu dan amalnya seumpama para sahabat,
para tabi‘in, dan alim ulama yang agung. Itulah sebabnya Syeikh Abdu’s-Samad
bin Muhammad Salih al-Kelantani pernah mengesyorkan agar guru-guru melarang
murid-muridnya mempelajari ilmu-ilmu yang bersifat fardu kifayah sebelum
mempelajari ilmu fardu ain (Muhammad Syukri Salleh, 1985:26; 2002:29 &
2003:33)
Rujukan
Ahmad Mohd. Salleh
(2003). Pendidikan Islam –
Falsafah, Sejarah dan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam, Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Muhammad Syukri Salleh (1985). Falsafah Ilmu
Pembangunan Berteraskan Islam: Beberapa Asas Kesepaduan. Pulau Pinang:
Pusat Islam, Universiti Sains Malaysia.
Muhammad Syukri Salleh (2001). “Pengurusan
Pembangunan Berteraskan Islam”, PEMIKIR, No. 26, Oktober-Disember, hlm.
1-47.
Muhammad Syukri Salleh (2002). Pembangunan
Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors
Sdn. Bhd.
Muhammad Syukri Salleh (2003). Pengurusan
Pembangunan Berteraskan Islam: Konsep dan Perkaedahan (Siri Syarahan Umum
Perlantikan Profesor). Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Yatimah Sarmani &
Mohd Tajudin Mingal (2011). Teori Kaunseling
Al-Ghazali. Selangor: PTS Islamika Sdn. Bhd.