[2] HUBUNGAN GURU-PELAJAR DALAM STRUKTUR ORGANISASI ISDEV

ISDEV
Seperti institusi-institusi lain, ISDEV juga mempunyai struktur organisasinya yang tersendiri. Struktur organisasi ISDEV ini dinamakan Majlis Syura. Ia terdiri daripada Pengarah, Timbalan Pengarah dan Ahli-Ahli Majlis Syura ISDEV. Semuanya seramai enam orang. Mereka yang terlibat dalam Majlis Syura ISDEV ini adalah terdiri dari kalangan para pensyarah ISDEV yang mempunyai bidang kepakaran yang pelbagai. Di samping itu, ISDEV juga mempunyai tiga orang kakitangan sokongan yang ditugaskan membantu kerja-kerja pentadbiran dan pengurusan di ISDEV.

Meskipun ISDEV mempunyai struktur organisasi yang sedemikian rupa, ia tidak bermakna wujud jurang dalam perhubungan antara guru-guru dengan para pelajar di ISDEV. Sebaliknya, hubungan guru-pelajar itu sangat ditekankan. Maksudnya, di ISDEV hubungan guru-pelajar tidak hanya terhad sekadar penyampaian dan penerimaan ilmu di bilik-bilik kuliah sahaja, malah guru-guru di ISDEV kadangkala boleh berperanan bagaikan seorang ayah/ibu, adik-beradik, kaunselor dan kawan kepada para pelajarnya. Misalnya, menjadi kelaziman selepas sesuatu kuliah, guru-pelajar makan bersama-sama dan kemudian solat secara berjemaah. Selepas solat kadangkala guru dan pelajar duduk dalam satu halaqah bagi membincangkan masalah yang pelajar hadapi. Begitu juga hubungan ketika seseorang pelajar itu dibawa oleh guru-gurunya bagi membentangkan kertas kerja di sesebuah seminar atau persidangan sama ada di dalam atau di luar negara. Pelajar tersebut dilayan bagaikan seorang kawan dan kadangkala dia diberi tempat menginap bersama-sama dengan guru-gurunya. Dalam musafir sebegini, guru dan pelajar solat bersama-sama secara berjamaah. Selepas solat terutamanya selepas Solat Subuh dan Maghrib akan diadakan tazkirah pendek. Selesai tazkirah, guru dan pelajar berbincang pula tentang perkara yang disampaikan dalam tazkirah tersebut. Hubungan guru-pelajar yang fleksibel ini memudahkan ilmu itu disampaikan dengan berkesan.

Dari sudut yang lain pula, kadangkala guru-guru di ISDEV menjadi pelajar kepada pelajarnya. Misalnya dalam Kelas Pengajian Mingguan ISDEV yang diadakan pada setiap hari Selasa. Begitu juga dalam proses penyeliaan tesis atau kajian, guru dan pelajar saling belajar dari satu sama lain. Maksudnya, ada perkara yang pelajar belajar dari gurunya dan ada pula perkara yang guru belajar dari pelajarnya. Suasana ini wujud apabila para pelajar di ISDEV dididik supaya tidak menganggap guru perlu tahu semuanya berhubung sesuatu bidang kajian pelajar dan guru pula tidak merasakan dia lebih tahu segala-galanya daripada pelajar.

Sebenarnya, hubungan guru-pelajar yang diamalkan di ISDEV ini adalah berdasarkan hubungan antara Rasulullah SAW dengan Malaikat Jibril yang datang menemui Baginda untuk mengajar tentang Islam, iman dan ihsan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

Diriwayatkan daripada ‘Umar r.a. katanya: Pada suatu hari, ketika kami duduk mempelajari sesuatu daripada Rasulullah SAW, tiba-tiba seorang lelaki masuk ke dalam majlis kami. Tiada seorang pun antara kami yang mengenali lelaki tersebut kerana kami tidak pernah melihatnya sebelum ini. Rupa parasnya sangat tampan. Pakaiannya serba putih dan sangat bersih. Rambutnya sangat hitam dan terurus rapi. Dia menghampiri Rasulullah SAW lalu duduk. Dirapatkan kedua-dua belah lututnya dengan lutut Rasulullah SAW. Kemudian diletakkan pula kedua-dua belah tapak tangannya ke atas dua belah paha Rasulullah SAW. Selepas itu dia berkata kepada Rasulullah SAW, “Wahai Muhammad, khabarkanlah kepadaku tentang Islam.” Rasulullah SAW bersabda, “Islam ialah pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan pengakuan bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa pada bulan Ramadan, dan mengerjakan haji di Baitullah jika berkuasa berbuat demikian.” Kemudian lelaki itu berkata, “Engkau benar.” Mendengar itu kami semua berasa hairan. Kemudian dia berkata lagi, “Nyatakan pula kepadaku tentang iman.” Lalu Baginda bersabda, “Engkau beriman kepada Allah, kepada para malaikat-Nya, kepada kitab-kitab-Nya, kepada para rasul-Nya, kepada wujudnya hari akhirat, dan beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk sebagai ketentuan Allah.” Kemudian lelaki itu berkata, “Engkau benar.” Selepas itu dia berkata lagi, “Nyatakan kepadaku tentang ihsan. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Engkau dikatakan melakukan ihsan jika engkau beribadah kepada Allah dengan seikhlas-ikhlasnya seolah-olah engkau melihat-Nya. Andai kata engkau tidak dapat melihat-Nya, Dia tetap melihatmu.” (Riwayat Muslim, Hadith No. 1, al-Nawawiy, 1996:131).

Ditinjau dari perspektif pendidikan PBI, Hadith ini mempamerkan perhubungan antara guru dengan pelajar. Cara duduk Malaikat Jibril yang rapat dengan Rasulullah SAW sehingga bertemu kedua-dua lututnya dengan lutut Rasulullah SAW dan diletakkannya pula kedua-dua belah tapak tangannya ke atas kedua-dua paha Rasulullah SAW melambangkan betapa rapatnya hubungan guru-pelajar. Hubungan guru-pelajar ini juga dapat dilihat melalui cara Rasulullah SAW menjawab setiap pertanyaan yang dikemukakan oleh Malaikat Jibril. Meskipun Rasulullah SAW meyakini bahawa Malaikat Jibril sudah tahu jawapannya, Baginda SAW tetap menjawabnya dengan penuh tertib dan sopan. 

Selain itu, hubungan guru-pelajar di ISDEV ini juga adalah berdasarkan kisah Imam al-Syafi‘i ketika beliau berguru dengan Imam Malik di Madinah. Imam Malik merupakan seorang ulama tersohor yang mempunyai kedudukan dalam masyarakat. Dengan kehebatan ilmunya, beliau digeruni dan dihormati oleh penduduk Kota Madinah termasuk gabenornya. Meskipun Imam Malik mempunyai kedudukan yang sedemikian rupa, hubungan beliau dengan Imam al-Syafi‘i cukup akrab sekali. Sepanjang Imam al-Syafi‘i berguru dengan Imam Malik, beliau dilayan dengan baik. Imam Malik mengajak Imam al-Syafi‘i tinggal bersamanya. Makan dan minum dijaga dengan sempurna. Setelah hampir 8 bulan Imam al-Syafi‘i menjadi pelajar kepada Imam Malik, beliau berhasrat untuk berhijrah ke Kufah. Tujuannya ialah untuk berguru dengan dengan Imam Abu Yusuf dan Imam Muhammad bin al-Hassan di sana. Setelah meminta izin daripada Imam Malik, Imam al-Syafi‘i pun bersiap sedia untuk ke Kufah. Oleh kerana Imam Malik sangat menyayangi Imam al-Syafi‘i, beliau menyewa seekor unta sebagai kenderaan untuk ditunggangi oleh Imam al-Syafi‘i ke Kufah. Imam Malik berlinangan air mata ketika Imam al-Syafi‘i meminta dihalalkan segala ilmu dan makan minum yang diberikan kepadanya. Berat hati Imam Malik untuk berpisah dengan pelajarnya yang cerdik, warak dan pandai mengambil hatinya itu (Abdul Latip Talib, 2012:93-108).

Selepas beberapa tahun mengembara menuntut ilmu di beberapa tempat, Imam al-Syafi‘i pulang semula ke Madinah untuk menziarahi gurunya Imam Malik. Ketibaan Imam al-Syafi‘i di Madinah disambut oleh Imam Malik dengan penuh kegembiraan. Beliau meminta anak dan isterinya menyediakan makanan bagi meraikan Imam al-Syafi‘i. Oleh kerana Imam Malik meyakini dan mengiktiraf ketinggian ilmu Imam al-Syafi‘i, beliau meminta Imam al-Syafi‘i mengajar ilmu Hadith kepada orang ramai. Ketika Imam al-Syafi‘i mengajar, Imam Malik duduk bersama-sama anak muridnya seperti beliau juga sedang menuntut ilmu daripada Imam al-Syafi‘i (Abdul Latip Talib, 2012:132). Selain Imam al-Syafi‘i, Imam Malik juga sering menjemput murid-muridnya yang lain datang ke rumah. Dengan pergaulan seumpama ini, secara tidak langsung Imam Malik dapat menerapkan pelbagai perkara yang baik sebagai panduan mereka (Ahmad Mohd. Salleh, 2004:165).

Kisah-kisah ini jelas mempamerkan wujud organisasi dalam masyarakat di Kota Madinah. Golongan ilmuan menduduki tempat tertinggi dalam masyarakat. Meskipun wujud kedudukan yang sebegini, para ulama tidak terpisah dengan para pelajarnya. Mereka saling sayang-menyayangi dan hormat-menghormati antara satu sama lain.

Sebenarnya amalan seumpama inilah yang sedang diamal dan diperjuangkan di ISDEV. Ia mempamerkan keindahan sebuah organisasi yang berusaha mengorganisasikan sekitarnya dalam hubungan guru-pelajar dan bahan pengajaran sehingga terjadinya proses belajar pada diri pelajar dan guru sendiri.


*** Sedutan daripada kertas kerja yang dibentangkan di Konferensi Antarabangsa Islam Borneo Ke-V, anjuran bersama Pusat Penyelidikan & Pengembangan Islam Borneo, Universiti Teknologi MARA Sarawak dengan Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB), Brunei Darussalam, pada 26 hingga 27 Jun 2012, di Dewan Persidangan Bridex Jerudong, Brunei Darussalam.

Rujukan:

Abdul Latip Talib (2012). Imam Syafie Pejuang Kebenaran. Selangor: PTS Litera Utama Sdn. Bhd.
Ahmad Mohd. Salleh (2003). Pendidikan Islam – Falsafah, Sejarah dan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam, Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Al-Nawawiy, Muhy al-Din Abi Zakariyya Yahya bin Syarf. (1996). Sahih Muslim, Jld. 1. Kaherah, Mesir: Dar al-Salam.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM