[4] KAEDAH P&P ISDEV: PENYUCIAN JIWA (TAZKIYAH AL-NAFS)
ISDEV-USM |
Bagi tercapainya kaedah P&P
dari hati ke hati sebagaimana yang dibincangkan dalam post yang terdahulu, hati perlu disucikan terlebih dahulu. Imam
al-Ghazali mengatakan hati yang bersih dapat meningkatkan martabat manusia alam
kehidupan dunia dan akhirat. Dengan hati manusia dapat mengenal Allah SWT (Yatimah Sarmani & Mohd Tajudin Mingal, 2011:25). Oleh itu, pengajar dan pelajar di ISDEV seboleh mungkin
dididik menjaga hati supaya ia tidak dikotori oleh sifat-sifat mazmumah.
Menurut Muhammad Syukri Salleh (2002:72), manusia dibentuk
oleh empat komponen utama iaitu hati, roh, nafsu dan akal. Kesepaduan daripada
keempat-empat komponen inilah yang dapat mengawal nafsu atau kemahuan manusia
yang tidak terhad. Menurut beliau lagi, seseorang Muslim mesti mempertahankan hatinya
sebagai raja dalam diri, agar nafsu jahat yang dikenali sebagai nafsu ‘ammarah
tidak menguasai komponen-komponen lain dalam diri manusia. Manusia mesti
berusaha menjalankan tarbiyyah (pendidikan) nafsu agar ia dapat
ditingkatkan ke tahap yang lebih tinggi iaitu peringkat lawwamah,
kemudian meningkat kepada mulhamah dan seterusnya ke peringkat mutma’innah,
radiyah, mardiyah sehingga menjadi insan yang kamil, yakni makam nafsu yang
tertinggi sekali dan yang berupaya menghimpun antara lahir dan batin atau
hakikat dengan syariat.
Bagi tujuan itu, pengajar dan
pelajar di ISDEV sangat digalakkan supaya mengamalkan puasa sunat pada setiap hari
Isnin dan Khamis, melakukan solat-solat sunat seperti Solat Hajat dan Solat
Dhuha, sentiasa beristighfar jika melakukan dosa, memperbanyakkan selawat,
berzikir, mengamalkan doa-doa bi al-ma’thur, memulakan sesuatu majlis
dengan membaca al-Asma’ al-Husna (nama-nama Allah SWT yang indah),
menutup majlis dengan membaca tasbih kaffarah dan surah al-Asr, dan
sebagainya.
Sebenarnya,
hati yang bersih akan melahirkan sifat-sifat mahmudah seperti amanah (al-amanah),
pemaaf (al-‘afw), benar (al-siddiq), menepati janji (al-wafa’),
adil (al-‘adl), memelihara kesucian (al-‘iffah), malu (al-haya’),
berani (al-syaja‘ah), kuat (al-quwwah), sabar (al-sabr),
kasih sayang (al-mahabbah), murah hati (al-sakha’), tolong
menolong (al-ta‘awun), persaudaraan (al-ikha’), menghormati
tetamu (ihtiram al-diafah), merendah diri (al-tawadu‘), berbuat
baik (al-ihsan), berbudi pekerti (al-muru’ah), memelihara kebersihan
(al-nazafah), selalu cenderung kepada kebaikan (al-salihah),
merasa cukup dengan apa yang ada (al-qana‘ah), tenang (al-sakinah),
lemah-lembut (al-rifq), menepati masa, berkomunikasi dengan sopan dan
sifat-sifat baik yang lain.
Rujukan:
Muhammad Syukri Salleh (2002). Pembangunan
Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors
Sdn. Bhd.
Yatimah Sarmani &
Mohd Tajudin Mingal (2011). Teori Kaunseling
Al-Ghazali. Selangor: PTS Islamika Sdn. Bhd.