[3] KAEDAH P&P ISDEV: MENYEPADUKAN AKAL DENGAN HATI DAN ILMU DENGAN AMAL

ISDEV, PPSK, USM
Usaha pencarian dan penyampaian ilmu dengan hanya menggunakan akal semata-mata adalah tidak memadai dan tidak mungkin ia dapat disempurnakan. Akal dan pancaindera yang lain mempunyai batas-batas kemampuannya. Oleh itu, bagi menyempurnakan pencarian dan penyampaian ilmu PBI, dalil-dalil ‘aqli ini mesti digabungkan dengan dalil-dalil naqli. Dalil-dalil naqli pula tidak boleh difahami melalui ilmu daruri, sebaliknya ia mesti difahami dengan menggunakan ilmu nazari. Begitu pula dengan ilmu nazari, ia tidak boleh difahami dengan akal, sebaliknya hanya boleh difahami dengan hati (Muhammad Syukri Salleh, 2001:25 & 2003:26).

Oleh sebab itu, kaedah P&P PBI di ISDEV ini tidak hanya tertumpu kepada penggunaan akal, tetapi juga penggunaan hati (Muhammad Syukri Salleh, 2001:25 & 2003:26). Pandangan Muhammad Syukri Salleh (2001 & 2003) ini dikukuhkan lagi oleh pandangan Yatimah Sarmani dan Mohd Tajudin Mingal (2011:26). Menurut mereka, ilmu yang memberi manfaat kepada manusia bukan sahaja diproses oleh akal, tetapi diproses juga oleh hati. Apabila ilmu sampai ke hati, barulah ilmu itu dapat dizahirkan dalam bentuk amalan dan tingkah laku.  

Memahami sesuatu melalui pandangan lahiriah seperti yang cuba difahami oleh Nabi Musa ketika berguru dengan Nabi Khidir (al-Kahfi, 18:65-82) ternyata ada batas-batasnya, sepertilah juga terbatasnya pemahaman melalui penulisan dan pembacaan. Kepandaian menulis dan membaca mungkin merupakan salah satu keperluan memahami ilmu dengan akal, tetapi ia tidaklah menjadi keperluan utama dalam memahami ilmu dengan hati. Begitulah dengan Rasulullah SAW yang ummi (tidak pandai menulis dan membaca) itu, Baginda bukan sahaja dapat menggarap ilmu yang tertinggi, malah mampu pula mengajar dan mendidik para sahabat yang tahu menulis dan membaca. Kekuatan ilmu Baginda terletak di hati, bukan di akal. Seperti juga dengan Nabi Khidir, inti ilmu Baginda lebih tertumpu kepada yang tersirat (hati), bukan kepada yang tersurat (akal/saintifik) (Muhammad Syukri Salleh, 2001:26 & 2002:23).

Berhubung perkara ini, ada pepatah Arab yang mengatakan, al-‘ilm fi al-sudur, la fi al-sutur (ilmu itu terletak di dada (hati), bukan terletak dalam kitab) (Fuad Syaifuddin Nur, 2011:109). Selain itu, ada juga pepatah Arab yang mengatakan laysa bi ‘ilm ma hawa al-qimatr, ma al-‘ilm illa ma hawahu al-sadr (ilmu bukan tersimpan di dalam gedung simpanan buku, tetapi ilmu itu hanyalah yang tersimpan dalam dada) (‘Ali al-Hafiz, 2008).

Imam al-Ghazali pada zaman awal keilmuannya pernah merasakan seolah-olah tidak akan ada lagilah ilmunya kalau kitab-kitabnya dirompak. Dengan ini, beliau berusaha meletakkan ilmunya di dada (hati) melalui hafalan, hingga kekuatan daya penggarapan hatinya melebihi kekuatan akalnya. Ilmu yang digarap dengan hati mampu dilaksana dan diamalkan kerana dorongan pelaksanaan dan amalan datangnya dari hati. Sedikit ilmu yang diamalkan adalah jauh lebih baik dari banyak ilmu tanpa amal (Muhammad Syukri Salleh, 1985:16 & 2001:26). Ilmu yang diamal akan membuahkan lagi pelbagai ilmu melalui pelbagai cara, sedangkan ilmu tanpa amal bukan sahaja boleh menyekat penggarapan ilmu dengan hati dan kemanfaatan ilmunya, tetapi juga boleh menyebabkan seseorang itu dibenci oleh Allah SWT (al-Saff, 61:3).

Oleh yang demikian, proses P&P PBI di ISDEV memerlukan penjagaan hati yang teliti agar tidak dicemari oleh segala sifat mazmumah (terkeji) seperti ego, ujub, takabbur, hasad, dengki, sum‘ah dan sebagainya. Semakin jauh proses P&P itu berjalan, maka semakin tinggi pembentukan sifat-sifat mahmudah (terpuji) dalam kalangan pengajar dan pelajarnya. Inilah natijah dan kesepaduan antara akal dengan hati. Kalau tidak, ilmu hanya tersekat di akal tanpa menyerap masuk ke hati. Ia tidak mampu melahirkan tindakan yang selaras dengan ilmu dan syariatnya (Muhammad Syukri Salleh, 1985:17 & 2003:28).

Perkecaian baik dari segi personaliti pengajar hinggalah kepada kaedah pengajarannya akan hanya mampu melahirkan para pelajar yang gemar menggunakan jimnastik akal, manakala tatakelakuannya terpisah daripada percakapannya. Kaedah penyaluran ilmu hanya melalui akal kepada akal, atau dari akal kepada hati, atau dari hati kepada akal, padahal Islam menganjurkan kaedah P&P dari hati kepada hati dan bukan lainnya (Muhammad Syukri Salleh, 1985:17 & 2003:28). Berhubung pendekatan dari hati ke hati ini, pepatah Arab ada mengatakan, “ma kharaj min al-lisan la tazawwaj ila  al-azan, wa ma kharaj min al-qalb yasil ila al-qulub” (apa yang lahir dari bibir akan sampai ke telinga, apa yang lahir dari hati akan sampai ke hati) (Yatimah Sarmani & Mohd Tajudin Mingal, 2011:26-27). Maksudnya, sesuatu yang keluar dari mulut hanya dapat menembusi telinga, tetapi sesuatu yang keluar dari hati akan dapat menembus hati. Oleh itu, sesorang yang menggunakan hati sebagai sebahagian dari kaedah P&P untuk menyampaikan ilmu kepada para pelajarnya, hasilnya ilmu yang disampaikan itu akan masuk ke hati.

Kisah Nabi Khidir dengan Nabi Musa (al-Kahfi, 18:65-82) jelas mempamerkan gagalnya kaedah P&P melalui hati kepada akal. Walau bagaimanapun, ini tidak bererti Nabi Musa tidak pernah menggunakan hati (Muhammad Syukri Salleh, 2003:28). Manakala kisah kegagalan Abdul Wahab, anak kepada Syeikh Abdul Kadir Jailani yang tidak mampu memberikan kuliah berkesan kepada para pelajarnya, mempamerkan pula kegagalan kaedah P&P dari akal kepada hati. Pada suatu ketika, Abdul Wahab yang banyak mengembara telah meminta untuk mengajar dari kerusi ayahandanya, tetapi pengajaran beliau ternyata tidak berkesan. Apabila ditanya sebabnya, Syeikh Abdul Kadir Jailani menjawab begini:

Kamu megah dengan pengembaraanmu meskipun kamu tidak mengembara di langit. Apabila ayahanda menaiki kerusi itu untuk memberi pidato, cahaya Allah telah memenuhi hati ayahanda dan cahaya itu berkembang dan ayahanda berucap dalam keadaan yang diselubungi oleh cahaya Allah itu.” (dipetik dari Muhammad Syukri Salleh, 2001:27 & 2003:29).

Ertinya, sifat mazmumah yang lahir dalam bentuk ujub dan takabbur dalam hati Abdul Wahab itu telah menyekat nur-hikmah dari Allah SWT dan melemahkan hatinya sehingga ilmunya tidak mampu menyalur ke hati para pelajarnya. Akibatnya, pengajarannya hanya mampu disalurkan melalui akal sahaja dan tidak memberi sebarang kesan positif ke atas diri para pelajarnya (Muhammad Syukri Salleh, 2001:27 & 2003:29).

Kegagalan kaedah P&P dari akal kepada akal pula jelas terpamer dengan wujudnya para pengajar dan pelajar sekarang yang memisahkan kefasihan ilmu daripada tatakelakuan. Mereka tahu pelbagai perkara, tetapi jarang sekali mengamal dan apatah lagi memperjuangkannya. Tentulah aneh jika pelajar mengamalkan ilmu sedangkan pengajarnya sendiri hanya meletakkan ilmu yang diajar di akalnya, hingga apa yang diajar tidak terpamer dalam tingkah lakunya sendiri (Muhammad Syukri Salleh, 2001:27-28 & 2002:25). Sifat begini sangat dibenci oleh Allah SWT. Allah SWT berfirman:

Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya? Amat besar kebenciannya di sisi Allah jika kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.” (al-Saff, 61:3).

Oleh yang demikian, natijah dari kesepaduan akal dengan hati dan ilmu dengan amal ialah kelahiran manusia yang bertakwa, mengabdikan diri kepada Allah SWT dan menjadi kepercayaan Allah SWT di atas muka bumi ini. Ilmu mendidik hati, kemudian hatilah yang mendidik akal. Ilmu itu seumpama pembimbing dan amal itu seumpama pengikut. Pengikut tanpa pembimbing boleh menyesatkan, manakala pembimbing tanpa pengikut adalah sia-sia. Dengan kesepaduan akal dengan hati dan ilmu dengan amal juga, ilmu akan menjadi makanan hati sebagaimana kata Fathul-Mansuli dan ilmu akan menghidupkan hati sebagaimana nasihat Lukman kepada anak-anaknya (Muhammad Syukri Salleh, 2001:28 & 2003:30)

Berdasarkan perbincangan sebelum ini dapatlah disimpulkan bahawa kaedah P&P PBI di ISDEV menggunakan akal dan lebih-lebih lagi hati sebagai alatnya. Dengan penggunaan akal dan hati ini, pengajar dan pelajarnya mampu memahami kedua-dua ilmu daruri dan ilmu nazari, mampu menggunakan kedua-dua dalil-dalil ‘aqli dan dalil-dalil naqli, dan mampu memahami hal-hal saintifik, natural, fizikal, metafizik, spiritual dan supernatural. Intipati ilmunya ialah ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah. Ilmu fardu ain ialah tunjangnya, manakala ilmu fardu kifayah ialah ilmu pengkhususan dan ilmu kemahirannya. Kedua-duanya mesti diajar dan dipelajari oleh pengajar dan pelajar PBI. Natijahnya ialah kelahiran pengajar dan pelajar yang beramal dengan ilmunya, di samping mampu melahirkan suasana harmoni dan berkasih sayang sesama manusia serta membangunkan tamadun manusia yang harmoni dan sejahtera (Muhammad Syukri Salleh, 2001:28 & 2003:34).

*** Sedutan daripada kertas kerja yang dibentangkan di Konferensi Antarabangsa Islam Borneo Ke-V, anjuran bersama Pusat Penyelidikan & Pengembangan Islam Borneo, Universiti Teknologi MARA Sarawak dengan Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB), Brunei Darussalam, pada 26 hingga 27 Jun 2012, di Dewan Persidangan Bridex Jerudong, Brunei Darussalam.

Rujukan

‘Ali al-Hafiz (2008). Mathal al-‘Ilm fi al-Sutur la fi al-Sudur. Diakses pada 20 April 2012 daripada http:// www.iraqpf.com/showthread.php?t=46958.
Fuad Syaifuddin Nur (2011). Mahfuzhat Bunga Rampai Peribahasa Arab. Jakarta: PT Rene Asia Publika.
Muhammad Syukri Salleh (1985). Falsafah Ilmu Pembangunan Berteraskan Islam: Beberapa Asas Kesepaduan. Pulau Pinang: Pusat Islam, Universiti Sains Malaysia.
Muhammad Syukri Salleh (2001). “Pengurusan Pembangunan Berteraskan Islam”, PEMIKIR, No. 26, Oktober-Disember, hlm. 1-47.
Muhammad Syukri Salleh (2002). Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Muhammad Syukri Salleh (2003). Pengurusan Pembangunan Berteraskan Islam: Konsep dan Perkaedahan (Siri Syarahan Umum Perlantikan Profesor). Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Yatimah Sarmani & Mohd Tajudin Mingal (2011). Teori Kaunseling Al-Ghazali. Selangor: PTS Islamika Sdn. Bhd.

Popular posts from this blog

GOLONGAN ANTI HADITH SELEWENGKAN TAFSIRAN AL-QUR'AN

ANAK ‘ISTIMEWA’ ANUGERAH ALLAH UNTUK IBU BAPA ISTIMEWA

MAJALAH DAKWAH: ETIKA PENGGUNAAN INTERNET BERTERASKAN ISLAM